Per parlar del realitzat el dia 5 de desembre a la classe de Didàctica
podem dir que comentarem el currículum.
La institució escolar ha de ser un lloc de reflexió i reconstrucció del
coneixement, condició essencial d’una pedagogia crítica i alliberadora.
Un projecte curricular emancipador destinat als membres d’una societat
democràtica i progressista ha de proposar unes metes educatives i aquells blocs
de continguts culturals.
Hi ha unes veus absents a la cultura escolar:
- Les cultures de les nacions de l’estat espanyol
- Les cultures infantils, juvenils i la gent gran
- Les ètnies minoritàries o sense poder
- El mon femení
- Les sexualitats lesbiana i homosexual
- La classe treballadora i el mon de les persones pobres
- El mon rural i mariner
- Les persones amb discapacitats o altres capacitats físiques o psíquiques
- Les veus del tercer mon
També podem trobar unes respostes a la diversitat i a la marginació que
es dona al àmbit escolar:
- Una política educativa que vulgui recuperar aquestes cultures negades no pot quedar reduïda a una sèrie de lliçons o unitats didàctiques aïllades destinades al seu estudi
- No es pot caure en un “currículum de turistes”
També es va tractar el tema de “Currículum de Turistes” que es tracta de les activitats que es realitzen un dia al any, es a dir, activitats extraordinaries a la rutina diaria de clase:
- Trivialització (estudiant es manera superficial i banal els seus costums, formes de vestir....)
- Com record o dada exòtica (amb molt poca presència) una cosa molt puntual o curiosa
- En desconnectar, el dia de....(ex: la dona treballadora)
- Estereotipat ( utilitzant imatges estereotipades del diferents col·lectius)
- La tergiversació (recorrent a l’ocultació o la creació de histories a mida, psicologització dels problemes racials i socials)
Hui ha moltes persones que han deixat de veure a les institucions escolars com a llocs per a
contrarestar la desigualtat, que perden
la seua confiança en les possibilitats de l’educació com a instrument de
democratització. Les dones, les memòries ètniques....açò s’anomena: PLURALITAT
DE VEUS.
Les Institucions escolars han de ser llocs on s’aprengui.
Vivim en una societat diversa en les que hi ha desigualtats i
marginacions, un xiquet que s’incorpora a àmbit escolar, ha de veure aquesta
diversitat.
Les COMPETÈNCIES son els objectius que has de complir en una matèria
per a aconseguir-la.
Finalment unes companyes de classe realitzaren una exposició d’un
treball; el qual tractava de la creativitat en l’escola. En aquesta exposició
es plantejaven diferents preguntes com per exemple si es necessari
desenvolupar-la, a la qual pregunta podríem respondre que si, respecte a les
conclusions arribades al debat que va sorgir a la classe, ja que, es un aspecte
que es deu desenvolupar per al posterior desenvolupament de la intel·ligència
futura. Altra qüestió que es plantejava era si solament s’havia de fomentar en
la educació primària, a la que podem respondre que no, ja que es un aspecte que
es pot utilitzar posteriorment per a altres situacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario